Veel gestelde vragen

Waar is het logo van de NVA (Nederlandse Vereniging voor Autisme)?
Het logo van de NVA krijgt uiteraard een plek in de campagne: het zal op de website worden geplaatst, bijvoorbeeld op de “Over ons”-pagina en in de footer. De templates voor social media bevatten niet de naam en een logo van de NVA of de betreffende regio: die is op social media al zichtbaar in de profielfoto en naam van de afzender. Het logo ook verwerken in het ontwerp is dubbelop. In andere uitingen (flyers, posters) krijgt het logo wel een plek.
Dit logo is een beeldmerk dat is gekozen om de campagne “Ruimte voor Autisme” te ondersteunen. Het is niet bedoeld om het huidige logo van de NVA te vervangen. De A van autisme beeldt ruimte uit, laat verschillende perspectieven zien en verbeeldt de diepte en diversiteit van het autismespectrum.
De kleuren in heter beeldmerk zijn gebaseerd op onderzoek naar kleuren die prettig worden ervaren door mensen met autisme. Er is ook gezorgd voor een mooi geheel en een aantrekkelijke set kleuren. Fellere kleuren worden gebruikt in het ontwerp van de installatie om de aandacht te trekken van een breed publiek.
Er is nog geen exact aantal vastgesteld. Het streven is om te beginnen met een presentatie op Utrecht Centraal tijdens de Autismeweek. De installatie is ontworpen om makkelijk verplaatst te kunnen worden en op verschillende locaties te worden ingezet – ook buiten de Autismeweek om, want de campagne loopt langer dan een week.
Hiervoor zal dezelfde vlag gebruikt worden als in de afgelopen jaren.
De kaarten zijn in principe op te vragen bij de NVA en kunnen naar de verschillende regio’s worden verstuurd. Het idee is om ze zo laagdrempelig mogelijk aan te bieden, eventueel tegen kostprijs, om het thema “Ruimte voor Autisme” onder de aandacht te brengen. Ze zijn bedoeld om een dialoog op te starten, daarvoor willen we zo min mogelijk een drempel opwerpen door bijvoorbeeld kosten in rekening te brengen.
Of er templates voor drukwerk komen, hangt af van de vraag. Als er veel vraag naar is, zullen deze zeker worden toegevoegd aan de perskit. De templates die er zijn, kunnen relatief eenvoudig worden aangepast voor drukwerk.
Als de aanpak met templates en andere materialen werkt, kunnen we het breder uitrollen voor de NVA.
De website gaat live op 6 februari 2025. Vanaf dat moment kunnen activiteiten worden aangemeld en kunnen video’s worden ingestuurd. De oude website is dan offline.
Het voorstel is om dit in afstemming met de regiobesturen te doen. Om dubbel werk en verschillende ontwerpen te voorkomen, wordt aangeraden om de toegang tot de toolkit via de regiobesturen te coördineren. Overleg dus met je regiobestuur als je toegang wilt, daarna kun je je aanmelden bij Tijs via tijs.hardenbol@autisme.nl.
Het logo is bedoeld voor de looptijd van de campagne – die ook na de Autismeweek doorloopt. Bij groot succes kan de campagne worden verlengd tot de volgende Autismeweek. Volgend jaar kiezen we een nieuw thema voor de Autismeweek. Natuurlijk kunnen we daarbij ook kiezen om voort te borduren op dit thema of een ‘subthema’ te kiezen.
Vragen over het hijsen van vlaggen kunnen worden gestuurd naar Jeanet via regiocoördinator@autisme.nl.